5 oorzaken waarom je niet meer verkoopt

//5 oorzaken waarom je niet meer verkoopt

5 oorzaken waarom je niet meer verkoopt

Blog #13

In de wereld van verkoop is er altijd een oorzaak en een gevolg. Als je maar één verkoop hebt gedaan in de hele maand, dan is dat een gevolg. In deze blog kijken we naar de oorzaak.

1. WERKETHIEK

In sales geldt er geen 9 tot 5 mentaliteit. Verkopen vergt veel tijd om succes daarin te behalen. Als je veranderd van een traditionele baan naar bijvoorbeeld een verkoper in vastgoed, en je hebt nog steeds dezelfde werkgewoonten als bij een gewone 9 tot 5-baan, zul je nooit slagen in sales. Om meer te verkopen, moet je meer werken dan ‘net genoeg’.

2. PRODUCTKENNIS

Als je niet veel verkoopt, kan het zijn dat je niet veel weet over het product. Als dat het geval is, moet je even gaan zitten en de tijd nemen om meer te weten te komen over alle ins en outs van de producten en in staat zijn om alle veelgestelde vragen te beantwoorden.

Als je het product niet kent en de klant stelt jou vragen, weet je natuurlijk niet hoe je deze moet beantwoorden. Nadat dit een paar keer is gebeurd, raak je gespannen en ben je niet gemotiveerd naar afspraken te gaan omdat het ongemakkelijk is de antwoorden op de vragen niet te weten.

Dat gezegd te hebben, moet je ook geloven in datgene wat je verkoopt.

Mensen willen graag zaken doen met anderen die geloven in wat ze verkopen.

Sommige mensen gebruiken “Ik geloof niet in het product” als een smoes. Als je dat zegt, dan zou het kunnen zijn dat jij niet de kans hebt genomen om het product beter te begrijpen. Je moet de passie en het hart vinden achter het product, om het product en de effecten daarvan die het heeft op anderen, te kennen. En ja, het komt soms voor dat jij niet meer gelooft in het product, maar dat kan een verklaring zijn waarom je niet meer verkoopt.

3. HOW-TO

Misschien weet je niet hoe je moet verkopen. Je kunt bijvoorbeeld niet weten hoe je de juiste vragen moet stellen, relaties kunt leggen en een goede verstandhouding kunt hebben, hoe vergaderingen moeten worden gestart of beëindigd, enzovoort.

Het goede nieuws is dat er eenvoudige manieren zijn om goed te worden in het how-to gedeelte. Lees simpelweg boeken over sales van auteurs zoals o.a. Hopkins, Cardone en Tracy.

4. IDENTITEIT

Identiteit is geloven in jezelf, en dat je waardig bent om zaken mee te doen. Als je zelf niet gelooft dat je een commissie van €10.000,- waard bent, krijg je het waarschijnlijk ook niet. Als je de overtuiging mist in jezelf, is dat merkbaar voor je klanten. Je zult waarschijnlijk niet in staat zijn om de verkoop te sluiten, omdat je klant het gevoel krijgt dat je niet in de grote divisies thuishoort.

Een persoon die zich bijvoorbeeld alleen richt op het verkopen van huizen met een waarde van €350.000,-  en vervolgens een klant met een eigendom van €1,5 miljoen tegenkomt, zal onbewust zijn gebrek aan ervaring en zelfvertrouwen uitstralen. De klant voelt dat aan en zal denken: ‘Oh, ik geloof niet dat hij echt weet wat hij doet’.

Werk constant aan je identiteit door de juiste conferenties bij te wonen, naar de juiste podcasts te luisteren, de juiste video’s te bekijken en de juiste boeken te lezen. Omring jezelf door anderen die meer verdienen en op je voor lopen. Door dit te doen, vergroot je jouw identiteit en begin je te geloven dat jij die grotere omzet verdient.

5. MENSENKENNIS

Bestudeer mensen. Begin je af te vragen wat ze denken, of wat er zich in hun gedachten afspeelt. Dit is handig, omdat je bijvoorbeeld tijdens een verkoop lichaamstaal moet kunnen aflezen. Als je dat kan, dan weet je hoe je de juiste vragen moet stellen om respectvol de aandacht te vragen.

Je vergroot je mensenkennis door boeken te lezen zoals How to win friends and influence people en Psycho-Cubernetics. Je kunt ook de top vijf mensen observeren waarvan je weet dat ze een uitgebreide mensenkennis bezitten. Bestudeer ze. Bestudeer ze wanneer ze met iemand praten. Kijk naar wat ze doen, hoe ze zitten, glimlachen en hoe ze de toon van hun stem gebruiken.

Het goede nieuws is dat mensenkennis aangeleerd kan worden. Mensen zijn er niet mee geboren. Je moet het ontwikkelen.

“Sales is not about selling anymore, it is about building trust and educating”

2018-06-15T15:30:26+02:00