Acquisitie 2017-11-21T10:22:10+00:00

Acquisitie

Wat is acquisitie?

Acquisitie is de actieve werving van nieuwe klanten en opdrachten. Dit is het belangrijkste element voor een kleine ondernemer om aandacht aan te besteden. Een goede acquisitiestrategie is cruciaal om je onderneming te kunnen blijven voortzetten. Veel kleine ondernemers ‘falen’, omdat zij onvoldoende acquisitieactiviteiten verrichten. LET OP! Om succes te hebben als ondernemer zul je de volgende regel voorop moeten stellen: ‘Je bent in de eerste plaats een verkoper!’ Als je niet kunt verkopen, kun je ook niet ondernemen.

2 op de 3 beginnende ondernemers stopt binnen 5 jaar!

68% van de ondernemers ‘faalt’ binnen de eerste 5 jaar. Dit komt doordat er onvoldoende omzet wordt gedraaid (dus: onvoldoende verkoop!), wat vaak het gevolg is van onvoldoende of verkeerde acquisitie. Acquisitie is daarom buitengewoon belangrijk voor kleine ondernemers die willen groeien. Door middel van effectieve acquisitie bereik je als kleine ondernemer veel potentiële klanten. Dit zal natuurlijk leiden tot omzetstijging! De focus wordt door kleine ondernemers daarentegen vaak meer gelegd op de kwaliteit van het product of dienst en minder op de verkoop ervan. De grootste fout die ondernemers daarom maken is dat zij teveel tijd stoppen in de kwaliteit van het product of dienst, nog voordat deze de potentie heeft om verkocht te worden.

Leer van de praktijk!

Een bekend voorbeeld uit de praktijk is de ‘videocassette oorlog’ van eind jaren ’70. In die periode kwamen de videocassettes uit. Er werden verschillende soorten formaten ontwikkeld door verschillende bedrijven, waarvan de top 3 concurrerende formaten afkomstig waren van:

  1. Phillips
  2. Sony (Betamax)
  3. JVC (VHS)

Tussen deze bedrijven ontstond er in jaren ’70 een ‘videocassette oorlog’ over wiens format zou gaan domineren. Het ontwikkelde format van Phillips was van het beste kwaliteit, gevolgd op de tweede plaats door de format van Sony. Desondanks is het JVC geweest, een klein Japans bedrijf, die de oorlog won en wiens format (de VHS) uiteindelijk domineerde! Hoewel JVC dus niet van het allerbeste kwaliteit was, heeft deze het succes behaald, vanwege de enorme verkoop die zij hebben gehad door zich te focussen op de acquisitie!

Hoe goed je product of dienst ook is, uiteindelijk moet je het kunnen verkopen!

Het voeren van acquisitie kan zowel telefonisch als per e-mail. Daarbij is bovendien een onderscheid te maken tussen koude en warme acquisitie.

Belscript

Koude acquisitie

Koude acquisitie betekent dat je nieuwe klanten gaat benaderen met jouw product of dienst, die je nog nooit eerder gesproken hebt. Zij kennen jou dus niet. Voor veel ondernemers is dit niet het leukste onderdeel van het ondernemerschap, maar vaak tóch onvermijdelijk! Denk daarbij bijvoorbeeld in het geval dat jouw bestaande klanten onvoldoende opdrachten aanvragen. Dan zul je dus nieuwe klanten moeten binnenhalen!

Op het moment dat je geen nieuwe of extra opdrachten krijgt van je bestaande klanten, zul je toch de telefoon moeten pakken en op zoek moeten gaan naar nieuwe klanten.

Koude acquisitie wordt meestal telefonisch uitgevoerd. Je kan heel wat weerstand verwachten – je belt immers uit het niets! Maar geen paniek. Dit is goed op te vangen! Wij kunnen jou namelijk daarin voorzien van een belscript. Dit belscript wordt samengesteld aan de hand van het succesvolle boek van Victor Bonke, ‘Koud bellen: brrr…’. Bij het opstellen van de belscript houden wij rekening met jouw doelen en de sector waarin jij klanten wenst te werven. Dit belscript gebruik je wanneer je vervolgens koud gaat bellen. Denk niet meer na over hoe je jouw klanten moet benaderen. Daar is de belscript voor!

Voordelen van een belscript zijn:

  • Je bent voorbereid. Dit vermindert daarnaast de angst voor het benaderen van nieuwe klanten.
  • Het geeft een duidelijke structuur aan je acquisitiegesprek.
  • Het geeft genoeg ruimte voor spontane reacties.

In acquisitie gaat het niet om wat je zegt, maar hoe het wordt ontvangen.

E-mail marketing tools

Warme acquisitie

Veel ondernemers geven tóch de voorkeur aan warme acquisitie. Dit is eigenlijk niets anders dan het aanbieden van producten of diensten aan je bestaande klantenbestand. De klanten die jou dus al kennen, omdat je hen eerder een dienst of product hebt geleverd. Deze warme benadering levert doorgaans meer opdrachten op, maar ligt qua verhouding tot koude acquisitie op 80/20 van je tijd. Het nadeel van warme acquisitie is dus dat het veel tijd van je vraagt. Je moet namelijk in contact blijven met je bestaande klanten! LET OP! Als je geen tijd maakt voor je bestaande klant, dan kan je deze verliezen! Maar wat als je zélf ook geen tijd te verliezen hebt? Ondernemers zijn druk en hebben daardoor weinig tijd. Wij bieden daarom dé oplossing. Door de inzet van hulpprogramma’s, ontvangen je klanten de nodige aandacht zonder dat het jou tijd kost!

Laat ons jouw werk uit handen nemen! Dit doen we door digitale nieuwsbrieven op te stellen én te verspreiden. Deze nieuwsbrieven zijn ook geschikt voor mobiel gebruik. Wij zullen gebruik maken van e-mail marketing tools die reeds worden gebruikt door succesvolle bedrijven zoals Bol.com en Mediamarkt.

Voordelen van onze e-mail marketing tools:

  • Je klant ontvangt mooie en professionele e-mails.
  • Je kunt het integreren op je website.
  • Krijg door middel van statistieken een beeld van wie je mail opent en doorklikt. Zo kun je bovendien gerichter mailen naar actieve lezers.
  • Het voldoet aan de Nederlandse wet.
Belscript Opstellen
€ 29,95
Oriënterend gesprek
Het opstellen van het belscript
GRATIS ondersteuning
 
 
E-mail Marketing Tools
€ 14,95 p/mnd
Oriënterend gesprek
Het opstellen van de nieuwsbrief
Het versturen van de nieuwsbrief
Analyserapport opstellen
 

Wij zijn er om jouw onderneming een boost te geven!

Kleine ondernemingen laten excelleren door interventies op het gebied van proces, product & dienstverlening.

Laten We Beginnen!