De manier om in 2019 social media te gebruiken

//De manier om in 2019 social media te gebruiken

De manier om in 2019 social media te gebruiken

Blog #16

“The only constant in life is change” 

Vandaag de dag gaat de digitale verandering zo snel, dat bedrijven die zich leren sneller aan te passen en goed weten om te gaan met verandering, enorm zullen groeien. In deze blog zullen we het daarom hebben over de manier om social media te gebruiken in 2019.

Laten we het meteen hebben over Facebook, de grootste social media platform.
Iedereen kent Facebook.

Hier zijn enkele statistieken:
74% van de vrouwen gebruikt Facebook.
62% van de mannen gebruikt Facebook.
25% van alle Facebook-gebruikers is tussen de 25-34 jaar.
54% van alle Facebook-gebruikers is ouder dan 35 jaar.
21% van de Facebook-gebruikers is ouder dan 55 jaar.

Ik wil je een analogie geven die hopelijk logisch voor je zal zijn. Stel je voor dat je naar een feestje of een nachtclub gaat. Sommige clubs zijn 18 jaar en ouder, de meeste clubs zijn 21 jaar en ouder. Dan zijn er nog clubs waar je voornamelijk mensen ziet in de 30, 40 en 50 jaar.

Als je naar de club ‘Facebook’ gaat, is het merendeel boven de 35 jaar. Dat betekent dat ze waarschijnlijk naar jaren tachtig en negentig muziek luisteren. Dat is het publiek daar. Is dat publiek jouw doelgroep voor wat je verkoopt? Dan is Facebook de juiste social media platform voor jou om meer content te plaatsen en je product of dienst te adverteren. Ook is Facebook nog steeds een geweldige markt om 55-plussers te vinden, aangezien maar liefst 21% van de Facebookgebruikers ouder is dan 55 jaar! 

Welk product je ook verkoopt of in welke branche je ook zit, als ondernemer moet je weten waar jouw doelgroep zich bevindt.

Waar brengen de mensen de meeste tijd online door?

Voor lange tijd brachten de meeste mensen de meeste tijd door op Facebook dan op andere social media kanalen. Dat is nu aan het veranderen. Uit onderzoek blijkt dat mensen hun tijd nu het meeste besteden op Youtube: 73% van alle internetgebruikers besteden de meeste tijd op Youtube. Voor de rest van de kanalen is het percentage als volgt:

Laten we dan eens kijken naar de trend die elk platform ‘verhalen’ of ‘story’ noemt. Ik weet dat veel ondernemers zeggen: “Ik weet niet of ik echt Snapchat-verhalen of Instagram-verhalen wil doen.”

Kijk naar de cijfers. 400 miljoen verhalen worden elke dag verzonden op Instagram. Nummer twee is Snapchat met 186 miljoen. Snapchat kwam met het idee van verhalen en nu doet Instagram meer verhalen dan Snapchat. De meesten van ons gebruiken geen Facebook-verhalen, maar er worden dagelijks nog steeds 150 miljoen verhalen op Facebook geplaatst.

Weet je nog dat ik zei dat als je naar een club ging die Facebook heet, de gemiddelde persoon in die nachtclub ouder dan 35 jaar zal zijn? Als je de club van verhalen ingaat, zit het vol 20-jarigen. Ben je op zoek naar 20-jarigen klanten? Is dit jouw doelgroep? Dan weet je waar je moet zijn.

Bij jongere doelgroepen heb je wel meer te maken met de zogenoemde ‘Ad Blockers’. De meeste van de jongere generaties zijn Ad Blockers, wat betekent dat zij dus meer tolerant zijn tegen advertenties en reclame. Iets om mee op te letten!

Hoe profiteer je als ondernemer in 2019 nu van social media?

  1. Ken je ideale klant.
    Wie is jouw ideale klant? Is het een vrouw of man? Wat is de leeftijd? Zodra je weet wie je ideale klant is, dan kun je zien op welk platform ze de meeste tijd besteden.
  2. Weet welke platform ze zitten.
    Kijk naar de statistieken. Waar bevindt jouw ideale klant zich? Welk platform?
  3. Creëer content.
    Maak content! Plaats regelmatig berichten die van waarde kunnen zijn voor je potentiële klant en doe dit consistent!
  4. Heb een budget voor je advertentie uitgaven.
    Je moet een budget hebben om je bedrijf te promoten en bekendheid te krijgen. Waar je publiek ook is, geef daar wat geld uit. Als je publiek op Facebook is, geef daar wat geld uit. Als het YouTube is, geef daar wat geld uit.
  5. Positioneer je bedrijf voor succes.
    Als je wilt concurreren met de markt, vraag jezelf dan af: hoe positioneer ik mezelf om te concurreren? Dat is wat elke ondernemer zou moeten denken.

2019-02-07T10:26:35+02:00